فهرست مطالب

                                                                                                              

چکیده 1

 

فصل اول کلیات پژوهش

1-1- مقدمه 3

1-2- بیان مسأله 4

1-3- اهمیت و ضرورت انجام تحقیق 6

1-4- مرور ادبیات و سوابق تحقیق 8

1-5- جنبه جدید بودن و نوآوری در تحقیق 10

1-6- اهداف پژوهش 10

1-6-1 – اهداف اصلی 10

1-6-2- اهداف ویژه 10

1-6-3-  هدف کاربردی 11

1-7- سوالات پژوهش 11

1-7-1- سوال اصلی پژوهش: 11

1-7-2- سوالات فرعی پژوهش: 11

1-8- فرضیه های پژوهش 11

1-8-1- فرضیه اصلی 11

1-8-2- فرضیه فرعی 11

1-9- روش شناسی تحقیق 11

1-10- مدل مفهومی  متغیرهای مورد بررسی در پژوهش 12

1-10-1- متغیر وابسته 13

1-10-2- متغیر مستقل 14

1-11- تعاریف مفهومی و عملیاتی واژه های بکار رفته در مدل: 15

1-12- ابزار گردآوری داده‌ها 16

1-13- روش نمونه گیری: 16

1-14- روایی و پایایی: 17

1-15- جامعه آماری 17

1-16- روش‌ها و ابزار تجزیه و تحلیل داده‏ها: 17

1-17- قلمرو تحقیق 18

 

فصل دوم مبانی نظری و پیشینه پژوهش

2-1 مقدمه 20

2-2 بخش اول: کار گروهی 20

2-2-1 تاریخچه کار گروهی 20

2-2-2 تعریف گروه 21

2-2-3 اهمیت مطالعه گروه 22

2-2-4 انتخاب اعضای گروه؛ هماهنگی یا گوناگونی؟ 22

2-2-5 تناسب فرد-گروه 23

2-2-6 ضرورت ها و مزیت های کارگروهی 26

2-2-7 بهره ها و برکات کار گروهی 26

2-2-8 آسیب شناسی کار گروهی 28

2-2-8-1 برخی از آسیب های محتمل فعالیت های جمعی: 28

2-2-9 ماهیت کار گروهی 29

2-2-9-1 ارادی و آگاهانه بودن 29

2-2-9-3 هم افزایی 31

2-2-10 انواع گروه ها 31

2-2-11 دلایل تشکیل گروه 32

2-2-12 مراحل تشکیل گروه 33

2-2-13 عوامل مؤثر بر عملکرد گروه 34

2-2-14 تعارض در سازمان ها 35

2-2-14-1 ماهیت تعارض 36

2-2-14-2 مدیریت تعارض 36

2-2-15 گروه اثربخش 37

2-3 بخش دوم: چابکی 37

2-3-1 تغیرات محیطی ، عامل اصلی نیاز به چابکی 37

2-3-2 مفهوم چابکی 39

2-3-3 سیر ظهور و پیدایی مفهوم چابکی 42

2-3-4 قابلیت‌های کلیدی چابکی در سازمان 44

2-3-5 بهبود قابلیتهای چابکی در سازمان 44

2-3-6 مضامین کلیدی در مفهوم چابکی 45

2-3-7 ویژگی های سازمان چابک 47

2-3-8 اصول زیر بنایی چابکی 50

2-3-9 توانمندسازهای چابکی 51

2-3-10 قابلیتهای چابکی 53

2-3-11 ابعاد چابکی 54

2-3-11-1 بعد انسانی چابکی سازمان 56

2-3-12 چابکی برای کسب کیفیت، انعطاف پذیری و سرعت 58

2-3-13 مدل چابکی سازمانی 60

2-3-14 مدل اجرای چابکی از نظر شریفی و ژانگ 62

2-3-15 مطالعات و پژوهش های در ارتباط با موضوع 64

2-3-15-1 پژوهش داخلی: 64

2-3-15-2 پژوهش خارجی: 68

2-4 سازمان تامین اجتماعی 68

2-4-1 معرفی سازمان تامین اجتماعی 68

2-4-2 تاریخچه سازمان تامین اجتماعی 68

2-4-3 آشنایی با وظایف سازمان تامین اجتماعی 69

2-5 نتیجه گیری و ارائه چارچوب نظری پژوهش: 70

فصل سوم روش شناسی پژوهش

 

3-1- مقدمه 74

3-2- روش شناسی پژوهش: 74

3-3- روش نمونه گیری: 74

3-4- جامعه آماری 75

3-5- تعیین حجم نمونه 75

3-6 -ابزار جمع آوری اطلاعات: 75

3-7- روایی و پایای: 76

3-7-1- آزمون روایی: 76

3-7-2 -آزمون پایایی: 77

3-8- روش تجزیه و تحلیل داده ها: 79

 

فصل چهارم تجزیه و تحلیل داده های پژوهش

4-1 مقدمه 81

4-2 آمار توصیفی: 81

4-1-2 توزیع متغیرهای جمعیت شناختی 82

4-3 وضعیت کار گروهی در جامعه آماری: 87

4-4 وضعیت چابکی  در جامعه آماری: 88

4-5 آمار استنباطی 90

4-5-1 بررسی فرض نرمال بودن عوامل اصلی: 91

4-5-2 بررسی فرضیه های پژوهش 92

4-5-2-1  آزمون همبستگی: 92

4-5-2-2 بررسی فرضیه اصلی پژوهش: 92

4-5-2-3 بررسی فرضیه های فرعی پژوهش: 93

4-5-2-2 بررسی فرضیه های پژوهش بر اساس مدل رگرسیونی: 96

4-6 مدل معادلات ساختاری 99

4-7 تحلیل عاملی تاییدی 100

4-7-1 تحلیل عاملی تاییدی متغیر های پژوهش 100

 

فصل پنجم نتیجه گیری و پیشنهادات

5-1- مقدمه 105

5-2- نتایج بررسی انجام شده: 105

5-3- وضعیت کار گروهی در سازمان تامین اجتماعی شهر کرمانشاه: 105

5-4- وضعیت چابکی در سازمان تامین اجتماعی شهر کرمانشاه: 106

5-4-1- به تفکیک وضعیت چابکی چهار شعبه شهر کرمانشاه به شرح زیر است:   106

5-5- نتایج حاصل از فرضیات پژوهش 106

5-5-1- فرضیه اصلی پژوهش: 106

5-5-2- فرضیه فرعی اول: 107

5-5-3- فرضیه فرعی دوم 107

5-5-4- فرضیه فرعی سوم 107

5-5-5- فرضیه فرعی چهارم 108

5-6- نتایج حاصل از میزان تاثیر کار گروهی بر مولفه های چابکی سازمان   108

5-7-پیشنهادات منتج از فرضیه ها: 109

5-7-1- پیشنهادات منتج از فرضیه اول: 109

5-7-2- پیشنهادات منتج از فرضیه دوم: 110

5-7-3- پیشنهادات منتج از فرضیه سوم: 110

5-7-4- پیشنهادات منتج از فرضیه چهارم: 111

5-8- سایر پیشنهادات: 111

5-9- پیشنهادات مربوط به پژوهشگران آینده: 111

5-10- محدودیتهای پژوهش: 112

5-10-1- محدودیتهای در کنترل پژوهشگر: 112

5-10-2- محدودیتهای خارج از کنترل پژوهشگر: 112

منابع فارسی 113

منابع لاتین 114

پیوست ها 117

چکیده

هدف از پژوهش حاضر، بررسی تاثیر رابطه کار گروهی بر چابکی سازمان، در سازمان تامین اجتماعی شهرکرمانشاه است. از نظر هدف کاربردی و از حیث زمانی به روش تک مقطعی انجام گرفته است. مدل تحلیلی این پژوهش بر اساس مطالعات  و مراجعه به نظر صاحب نظرانی همچون شریفی و ژانگ شکل گرفته است و تمامی  فرضیات پژوهش بر اساس مدل تحلیلی بنا نهاده شده اند، بر اساس این مدل چابکی سازمانی در چهار بعد پاسخگویی ، شایستگی، انعطاف پذیری و سرعت مندی مورد تحلیل قرار گرفت. جامعه آماری این پژوهش کارکنان سازمان تامین اجتماعی شهرستان کرمانشاه می باشد،  تعداد کل کارکنان شاغل در چهارشعبه شهر کرمانشاه 185 نفر که با بهره گرفتن از روش نمونه گیری   طبقه ای- تصادفی حجم نمونه 125 بدست آمد. در این پژوهش برای مقایسه اطلاعاتی که از طریق پرسشنامه جمع آوری شده است، از روش هایی که در آمار توصیفی به کار برده می شود، مانند:میانگین، مد،درصد،فراوانی، جدول و نمودارهای مربوط استفاده شده است. ودر بخش آمار استنباطی از نرم افزار spss   جهت آزمونهای آماری که شامل همبستگی اسپیرمن و رگرسیون می باشد استفاده گردید. در بخش معادلات ساختاری به منظور بررسی میزان انطباق داده های پژوهش با مدل مفهومی و  تحلیل بار عاملی داده ها از نرم افزار LISREL استفاده شده است. یافته ها نشان می دهد که بین کار گروهی و چابکی سازمان رابطه معنا داری وجود دارد. به طور دقیقتر مشخص شد که کار گروهی بر سه عامل چابکی یعنی  پاسخگویی، انعطاف پذیری و سرعتمندی تاثیر مثبت و بر عامل شایستگی بی تاثیر است.

کلید واژه:

کار گروهی، چابکی سازمان، پاسخگویی، شایستگی، انعطاف پذیری ، سرعتمندی، سازمان تامین اجتما

1-1- مقدمه

امروزه بهره گیری از گروه های کاری در انجام امور در حال افزایش است. پس از مطالعات هاثورن در دهه 1940، در مورد اثرات گروه های غیر رسمی در سازمان و همچنین پس از تجارب اروپاییان از گروه های کاری مستقل، گروه ها در سازمان ها کانون توجه قرار گرفتند. از آن زمان و بویژه دهه 1990، استفاده از گروه های کاری رسمی و گروه های کاری در سازمانها گسترش پیدا کردند. گروه از جمله ابزار اولیه ای است که مدیران با بهره گرفتن از آن، فعالیت های کارکنان را جهت اجرای اهداف سازمان هماهنگ می کنند. گروه ها میتواند اثرات اساسی بر نگرش و رفتار اعضای خودشان در محیط کار داشته باشند. به طور ایده آل این نفوذ می تواند برای سازمان و اعضای گروه سودمند باشد و نیز به عملکرد کاری و رضایت شغلی افراد کمک نماید.

سازمانهای امروزی با مسائلی همچون تغییرات سریع، سفارشات سلیقه ای مشتریان، انتظار دریافت بهترین خدمات و… مواجه هستند که برای این منظور تغییرات بسیاری در نگرشها، اهداف، شیوه های انجام کار صورت پذیرفته است که یکی از مهمترین آنها چابکی است و شیوه انجام کار بیشتر به صورت تیمی تغییر یافته است.

هنگامی که تیمها موفق باشند، دارای توان بالقوه جهت ارائه بسیاری از مزیتها همانند انعطاف پذیری و خلاقیت فزاینده هستند و چنانچه با شکست مواجه شوند، منابع قابل توجه ای را تلف کرده اند. از این رو، سازمانها باید به حداکثر کردن احتمال موفقیت تیمها توجه کنند. یکی از ساده ترین راه های انجام این امر، تمرکز بر اعضای تیم است. درواقع موفقیت یک تیم موکول به داشتن ترکیب بهینه از افرادی است که در همکاری با یکدیگر توانا باشند.(کیچوک و ویسنر،1998).

شرکت ها باید به طور مؤثر بر تغییرات مستمر و غیرمنتظره و همچنین چالش های جدید مشتریان با هزینه اندک فایق آیند؛ بنابراین، توانایی واکنش سریع و اثربخش ، رقابت مبتنی بر زمان و تأمین نیازهای مشتری، مشخصه ی قطعی رقابت جویی شده است. در واقع چابکی ضرورتی برای بقا در مقابل رقبا، تحت محیط های متغیر برای برخورد با چالش های تحویل سریع محصولات و خدمات، کیفیت و رضایت مشتری است. توانایی پاسخگویی سریع به تغییرات بازار چابکی نامیده میشود که امروزه عامل اصلی بقای بنگاه ها تلقی میشود(محفوظی و همکاران، 1389)

چابکی به عنوان پارادایم نوین تولید برای مقابله با چنین شرایطی توسط پژوهشگران مؤسسه ی آیاکوکا(1991) ارائه شد(دروتی[1] و همکاران 2011).  چابکی، توانایی سازمان برای تطبیق با تغییرات و شناسایی و بهرهگیری مؤثر از فرصتهایی است که در اثر تغییر به وجود می آید(زنجیرچی و همکاران،1389).

1-2- بیان مسأله

با توجه به اینکه امروزه بسیارى از کارها در سازمانها از طریق گروه ها انجام مى شوند، عملکرد موفق گروه ها، کلیدى براى دستیابى به اهداف و مقاصد سازمانى است. گروه ها به مثابه یک سامانه اجتماعی، هم برای نهادها و سازمانهای دربرگیرنده آنها و هم برای اعضای خود کارکردهایی بی بدیل دارند. گروه ها سبب می شوند تا سازمانها کارهای بزرگی را که از عهده یک فرد برنمی آید، انجام دهند و با ایجاد هم افزایی عملکرد سازمان را ارتقا بخشند( شرمرهورن[2]،هانت[3]، آزبورن[4] 2002).

از سوى دیگر، بهره گیری از گروه ها باعث افزایش خلاقی




دانلود فایل کامل این پایان نامه




مشخصات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها